E-Jurnal
 
24) 'Aku' memutar stereng ke kiri dan menekan brek keretaku lalu keretaku berhenti mendadak di pinggir jalan.

25) Pertama, keretanya bergerak simpang-siur dan kedua, dia tidak menyalakan lampu brek keretanya. Ini menunjukkan bahawa dia tidak menumpukan perhatiannya semasa memandu.

26) Dia berasa bosan apabila mendengar penerangan penunggang motosikal itu tentang keselamatan jalan raya. Bukitnya adalah " penat aku mendengarkan hujah yang berjela-jela itu". 

27) Pertama, kemungkinan berlakunya kemalangan. Buktinya adalah dia tidak menyalakan lampu brek keretanya. Keretanaya mungkin disondol jika dia berhenti mendadak. Kedua, keadaan cuaca. Buktinya adalah "dengan cuaca yang panas terik sering membuat pemandu seperti 'aku' lekas berasa letih dan hilang tumpuan".

28)  Pertama, dia ragu akan pertolongan Osman kerana dia curiga dengan sikap Osman yang murah hati itu. Buktinya adalah penulis terfikir jikalau Osman akan mengambil kesempatan atas keadaannya seperti meminta berapa banyak wang yang akan memasuki ke kocek Osman. Kedua, Osman menolongnya dengan ikhlas dan tidak minta apa-apa. Buktinya adalah Osman menarik tangannya dengan serta-merta apabila penulis menghulurkan wang kepadanya. 

29) tiba-tiba
30) dilanggar
31) pendapat yang panjang
 
Start blogging by creating a new post. You can edit or delete me by clicking under the comments. You can also customize your sidebar by dragging in elements from the top bar.